חדשות

צפי: 200 מיליון שקל נזק לבתיה"ח הציבוריים בשל עדכון שכר המינימום

הפיצוי הכספי בעקבות העלאת השכר מועבר מהמדינה לבתי החולים הציבוריים באיחור ניכר | בבתיה"ח הציבוריים טוענים: העלאת השכר ללא שיפוי מיידי מהמדינה תגרום לקריסתם

המרכז הרפואי שערי צדק. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בתי החולים העצמאיים-ציבוריים צפויים להינזק בכ-200 מיליון שקל עם עדכון שכר המינימום במשק - כך הודתה נציגת האוצר בדיון שנערך בוועדת הבריאות של הכנסת הבוקר (ב'). יו"ר הוועדה ח"כ יוני משריקי אמר כי הפיצוי הכספי לבתי החולים חייב להיות במלואו ובזמן, ותשובות האוצר בעניין אינן מספקות.

כזכור, בשבוע שעבר התריע פורום בתי החולים העצמאיים-ציבוריים, המונה שמונה בתי חולים, כי העלאת השכר ללא שיפוי מיידי מהמדינה תגרום לקריסתם. במכתב לשרי הבריאות האוצר וליו"ר ועדת הבריאות, כתבו מנהלי בתי החולים הדסה ושערי צדק בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק, הצרפתי, הסקוטי והמשפחה הקדושה בנצרת, כי מדובר בפגיעה מיותרת בחוסנם של בתי החולים בזמן מלחמה. "אנו בטוחים כי לא תיתנו לכך את ידכם וכי תנחו את הגורמים הרלוונטיים במדינה לפעול בהתאם לאחריותם ובהתאם לחוק", ציינו.

בדיון בוועדת הבריאות שטחו נציגים מבתי החולים הציבוריים את טענותיהם בפני הוועדה. מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' יורם וייס, אמר בדיון כי עליית השכר הקודמת גרמה למרכז הרפואי לגירעון של 100 מיליון שקל וכי עליות שכר נוספות יביאו לקריסת בתי החולים.

פרופ' וייס הדגיש את החובה כי כל עדכון שכר יועבר לבתי החולים בתוך 30 יום בלבד, ולא לאחר 60 או 90 יום, כפי שנעשה עד כה. "החוק מחייב אותנו לשלם שכר מיידית, אך ההכנסות מהמדינה מתעכבות חודשיים עד שלושה חודשים. קופות החולים חייבות היום לבתי החולים 900-700 מיליון שקל, והחור הזה בתזרים מביא את בתי החולים לעיכוב בתשלום לספקים".

נדב חן, מנכ"ל המרכז הרפואי לניאדו בנתניה, הוסיף ואמר כי הפיצוי הכספי מועבר מהמדינה לבתי החולים באיחור ניכר והדבר מביא לקשיי תזרים. חן סיפר כי הוא נאלץ לגייס תרומות לניהול השוטף ולמשכורות של עובדי בית החולים.

אוליאל ציון, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, ביקש שאותו מנגנון תשלום שמשמש לקופות החולים, להן המדינה מעבירה מיידית פיצוי כספי על העלאות שכר, יתקיים גם בבתי החולים.

בתשובה לטענות אמרה גאיה עופר, רכזת בריאות באגף התקציבים באוצר, כי הכסף מועבר לפי מדד יום אשפוז המתעדכן אחת לשלושה חודשים, והוא מועבר לפי החוק בתוך 60 יום. היא הודתה כי מהעלאת השכר הצפויה צפויים בתי החולים הציבוריים להינזק בכ-200 מיליון שקל.

יו"ר ועדת הבריאות משריקי קרא לוועדת המחירים להשלים בהקדם את עבודתה, לשמוע את בתי וקופות החולים בנושא ולעדכן את הוועדה על החלטותיה. במקביל, הוועדה ביקשה את התייחסות משרדי האוצר והבריאות למתן שיפוי לבתי החולים בתוך שבוע, על מנת שלא ימצאו את עצמם מול שוקת שבורה, עד לתום דיוני ועדת המחירים.

נושאים קשורים:  בתי החולים הציבוריים,  העלאת שכר מינימום,  חדשות,  משרד האוצר,  פרופ' יורם וייס
תגובות
19.03.2024, 06:33

כואב הלב על בתי החולים שנושאים בנטל הניהול בעייתי מאד של התקציב ע"י האוצר והממשלה, אבל את הכותרת אתם צריכים לשנות...
עם גזרות כלכליות יומיומיות העלאת שכר המינימום היא חובהנאנושית בסיסית והנזק לא נגרם בגללה, אלא בגלל אי העברת התקציב לשיפוי בתי החולים.
הכותרת צריכה להיות "מחדלים בהעברת שיפוי לבתי החולים עשויים לגרום לקריסתם" או משהו דומה. בשלב הזה הכותרת, לכאורה, מקטרת על העלאת השכר

אנונימי/ת
19.03.2024, 10:41

לא צריך העלת שכר כדי לגרום לנזק כלכלי לבתי החולים הללו. הניהול הוא כל כך גרוע, פוליטי ו״אנטי״ כלכלי שהם גורמים לנזק עצמי יותר גדול מכל גורם אחר. בזבוז בכל מקום, תפקידים מיותרים ועוד…תפסיקו להתלונן ותתחילו לעשות בדק בית. מה דעתכם, למשאל, להפוך למוסדות עם מטרות רווח? אה? אבל במיקרה כזה צריכים לזרוק החוצה הרבה אנשים, דווקא אלה עם הפה הכי גדול.

אנונימי/ת
19.03.2024, 10:55

צודקת טלי.
ולגבי הגאון שהציע להפוך את בתי החולים למוסדות למטרת רווח : במקרה כזה בתי החולים פשוט לא יעניקו טיפולים שהם לא רווחיים מספיק. חשבת על ההשלכות?

אנונימי/ת
19.03.2024, 17:45

הגאון עונה: מטרות רווח זה לא אומר לזלזל באנשים: ההפך! צריך ליעל את הפעילות הרווחית כדי שיהיה כסף גם ל״איזורים״ אחרים. בכל בית חולים חדרי הניתוח, חדרי הלידה ואישפוזי יום מביאים הכסף. הפנימיות, ט.נ., גריאטריה ועוד כמה פחות. רגע שלמשהו מההנהלה (בית חולים, מחלקה) תיהיה אחראיות אישית על מה שקורה בשטח, למה הכל זורם לפך, כל הצעת יעול מתקבלת כמו שמשהו איבד קצת את הצפון, אז הדברים ישתנו. בנתיים רק באלה באלה, אין סוף ישיבות וזמן סרוף על כלום. אולי יגיע הזמן להכניס AI בניהול?

אנונימי/ת
19.03.2024, 18:08

הגאון לא מבין שלא יהיו "אזורים אחרים". בית החולים יסגור אותם, או שיצמצם בהם פעילות ויצור תורים ארוכים כדי לא להפסיד כסף ויתן את מינימום הטיפול האפשרי.
ברגע שאתה הופך בית חולים למוסד למטרת רווח אז כבר אין מטופלים, יש לקוחות שיקבלו טיפול בהתאם לתועלת מהם.
כל קורס הכי בסיסי בכלכלת בריאות מסביר את כשלי השוק הקיימים שבעטיים אם תהפוך שירות רפואי מציבורי לפרטי ותיתן לכוחות השוק לפעול - מה תהיה התוצאה.