ישראל במלחמה

מומחים מזהירים מפני זליגת מחלות זיהומיות מעזה לישראל

ארגון הבריאות העולמי מדווח על עלייה חדה בצהבת, אבעבועות רוח, דלקות מעיים ומחלות דרכי הנשימה בעזה | מומחים מעריכים שהמחלות יורגשו בישראל בתוך מספר שבועות

ילדים פלסטינים שפונו מבתיהם, במחנה אוהלים בחאן יונס, דרום רצועת עזה, 11 בדצמבר 2023. צילום: עטיה מוחמד/ פלאש 90

ארגון הבריאות העולמי מדווח על התפרצות של מחלות זיהומיות ומחלות דרכי הנשימה ברצועת עזה ובין השאר, צהבת, אבעבועות רוח וסקביאס. הארגון מנסה להקים מעבדות ניידות לאבחון צהבת אל נוכח העלייה במספר המקרים של חולים במחלה. אפידמיולוגים בישראל מעריכים שהמחלות יחלו לזלוג גם לישראל בתוך שבועות.

נציג ארגון הבריאות העולמי בגדה ובעזה, ד"ר ריצ'רד פיפרקורן, אמר אתמול (ג') כי כ-1.9 מיליון איש, רוב אוכלוסיית עזה, נאלצו לברוח מבתיהם וכי הם נאלצים לשהות במקלטים צפופים, בתנאי תברואה ירודים ובמתח מתמיד המשפיע על תפקוד מערכת החיסון.

עוד ציין פיפרקורן חלה עלייה חדה במחלות עם כ-60,000 מקרים של שלשול בילדים מתחת לגיל חמש ויותר מ-160,000 מקרים של זיהומים חריפים בדרכי הנשימה. גרדת, פריחות בעור, אבעבועות רוח ואפילו דלקת קרום המוח נמצאות במגמת עלייה, לצד טראומות קשות ופציעות בעמוד השדרה.

הוא הדגיש כי הכרחי להחזיר את מערכת הבריאות הראשונית בעזה לתפקוד ולהחזיר את הטיפול בבריאות האם והילד, הטיפול המיילדותי, טיפול במחלות לא מידבקות, באונקולוגיה ובבריאות הנפש.

עוד מדווח כי כעת רק 11 מתוך 36 בתי החולים בעזה פועלים חלקית. הסהר האדום הפלסטיני החל בהכנות להקמת בית חולים שדה באזור רפיח בשיתוף עם חברת הסהר האדום הקטארית. בבית החולים יהיו 50 מיטות, כולל חדר ניתוח, יחידה לטיפול נמרץ ויחידת רדיולוגיה.

פרופ' דורית ניצן, מנהלת התכנית לרפואת חירום בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, בראיון הבוקר לעידו אפרתי בהארץ, מעריכה שהמחלות יורגשו בישראל בתוך שבועות ספורים, החל ביישובי הדרום ובהמשך בחיילים שישובו לחופשות, אך היא סבורה שמערכת הבריאות בישראל תדע להתמודד עם המחלות.

בין השאר מונה פרופ' ניצן מחלות נשימתיות שנגרמות בשל צפיפות, אבק שנושא עימו חומרים מסוכנים כמו אסבסט ועופרת ומחלות עור מידבקות שמועברות באמצעות זבובים ויתושים.

בהתייחס להשפעת הרס המבנים והתשתיות על התפרצות המחלות, אמרה פרופ' ניצן כי "ברגע שיש פגיעות במנהרות תת קרקעיות, יוצאות חולדות וגיריות ועכברים וכל מיני מכרסמים שעלולים לשאת מחלות שיכולות להתפשט ללא קשר לגבול. גם בעלי חיים אחרים שההפצצות גורמות להן לבלבול, כמו כלבים ואחרים, מאבדים את הטריטוריה שלהם וזה מתכון לתפוצת מחלות כמו כלבת".

אפרתי מציין כי גם המחסור במי שתייה בעזה מהווה גורם סיכון למגיפות כמו כולרה, טיפואיד, דיזנטריה ופוליו. מחסור במי שתייה ואי אספקת חשמל עלולים לגרום לביוב לעלות ולזהם את חופי ישראל, כפי שקרה בעבר, עת זרמי הים העלו את הזיהום לחופי ישראל וגרמו לסגירה של מתקן ההתפלה באשקלון, המספק כ-30% ממי השתייה של מדינת ישראל.

בכתבה מצוטטת גלית כהן, לשעבר מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה וכיום חוקרת המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS): "ברגע שמרבית האוכלוסיה נמצאת באזור שהוא יותר צפוף אז שמירה על המשך פעילות מתקני טיהור שפכים ומערכת הביוב היא קריטית. הצפות של ביוב מביאות איתן מחלות ומגפות שיכולות לנדוד אלינו.

"הדלק שנכנס לרצועה אמור לשמש, בין השאר, להמשך פעילות מתקני ההתפלה. הוא גם אמור לשמש מערך משאיות לפינוי האשפה – שגם היא מהווה סיכון בריאותי. מהמידע שיש לנו, נכון ל-14 בנובמבר, מדי יום מצטברות בדרום הרצועה כ-400 טונות אשפה, שמהווה גם הן כר פורה לזיהומים ומחלות נשימתיות".

פרופ' נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, ראש תחום מדיניות בריאות במרכז טאוב ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, המרואיין גם הוא בכתבה, אמר כי "אנחנו יודעים על תפוצה מתרחבת של מחלות נשימה כמו RSV, שפעת וקורונה ועל עלייה של פי חמישה בתפוצה של מחלות מעיים, כולל וירוסים וחיידקי מעיים דוגמת השיגלה ואחרים. בתנאי הסניטציה הגרועים מאוד שקיימים בעזה, זה לא מפתיע אותנו. אלה אמנם מחלות שאנחנו מכירים ולא זיהינו זן חדש או אלים שמעולם לא שמענו עליו, אבל זה משפיע מאוד על הבריאות. זו סכנה גדולה לעזה ולבסוף גם לישראל", הזהיר דוידוביץ'.

נושאים קשורים:  מחלות זיהומיות,  התפשטות מחלות,  חדשות,  ישראל במלחמה,  עזה,  פרופ' נדב דוידוביץ',  פרופ' דורית ניצן,  סניטציה
תגובות
13.12.2023, 19:34

האם אלו "מומחים" מטעם קרן מסוימת?

אנונימי/ת
14.12.2023, 13:59

מספר מיקרי הדיזנטריה בעזה מעניין לי את הפלג'לה.

אנונימי/ת
15.12.2023, 14:35

אם מדובר במחלות שנובעים מתנאי הסניטציה ברצועה אין סיבה שיזלגו לישראל.
במיוחד שאין הכנסת פועלים.