מגזין

פיקציה ושמה תורן מחלקה

פס"ד שניתן לאחרונה בעתירה שהגיש רופא נשים ותיק נגד "איכילוב" מהווה בשורה לעשרות ואולי אף למאות רופאים שמועסקים בבתי החולים בישראל בשיטה הגורעת משכרם עשרות אלפי שקלים בשנה

חדר המיון ב"איכילוב". אין קשר בין המצולמים לכתבה. צילום: דוברות בית החולים

בחודש נובמבר האחרון פסקה סגנית נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב רוית צדיק כי על בית החולים איכילוב לשלם כ-60 אלף שקל לד"ר ולדימיר בוכמן בגין הפרת זכויותיו והכרה בתורנויות שבוצעו על ידו בפועל במיון ובחדרי הלידה וקבלת זכויות כספיות בגינן, לרבות הפרשי שכר והפרשה לקרן אסיף.

פסק הדין שניתן מהווה בשורה לא רק לד"ר בוכמן אלא לעשרות רבות ואולי אף למאות רופאים שגם היום, ובכל בית חולים בארץ, מועסקים בשיטה הגורעת משכרם עשרות אלפי שקלים בכל שנה.

ד"ר ולדימיר בוכמן. "אני תקווה שפסק הדין הזה ישים סוף לניצול המחפיר". צילום: פרטי

ד"ר ולדימיר בוכמן עבד כרופא תחומי בבית החולים ליס ליולדות ולנשים של המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב במשך 12 שנה. בעתירה שהגיש ד"ר בוכמן הוא טען כי במהלך מאות תורנויות שאותן ביצע לאורך השנים, הוא הוצב בכל מקום בו נדרש – בחדרי הלידה, בחדרי הניתוחים, בחדרי היולדות ובמיון נשים. הוא לא שויך למקום קבוע, אלא הועבר ממקום למקום בהתאם לדרישות התפקיד ולצורכי המערכת. ואולם, השכר ששולם לו חושב על פי תורנות מחלקה ולא על פי תורנות מיון. כאן המקום להבהיר כי תשלום על תורנויות מיון גבוה בכ-350-400 שקל מהתשלום בעבור תורנות מחלקה, ועכשיו תעשו את החשבון.

"אנו סבורים כי לא ניתן להיאחז בשיבוץ שנעשה תוך התעלמות מוחלטת ממיקום הימצאו בפועל של התובע", כתבו השופטים בפסק הדין

מנגד טענו בית החולים איכילוב ועיריית תל אביב כי התמורה ששולמה לתורנים נקבעה על פי סוג התורנות שאליה שובצו ולא על פי המטלות שהוטלו עליהם בפועל וכי אין מדובר בהפליה אסורה. "איכילוב", כידוע, הוא בית חולים עירוני-ממשלתי המתוקצב מתקציב המדינה ועובדיו הם עובדי עירייה לכל דבר ועניין, כאשר הסדרי העסקה הם בהתאם להסכמים בבתי החולים הממשלתיים.

"תורן חדר לידה נצחי"

בית הדין קבע, כאמור, כי ד"ר בוכמן זכאי לקבלת הפרשי שכר בתקופה הרלוונטית. בית הדין השתכנע כי מרבית תורנויותיו של ד"ר בוכמן אכן בוצעו בחדר הלידה וכמו כן קבע כי טענת בית החולים ועיריית תל אביב, לפיה ניתן להתעלם ממיקום עבודתו של התובע במשך תקופה של 12 שנה ולתגמלו בחסר רק בשל התורנות אליה שובץ ולא עבד בה באופן קבוע בפועל, נוגדת את ההוראות בעניין תשלום שכרם של רופאים בהתאם להסכמי השכר. "אנו סבורים כי לא ניתן להיאחז בשיבוץ שנעשה תוך התעלמות מוחלטת ממיקום הימצאו בפועל של התובע", כתבו השופטים בפסק הדין.

בדיון גם העידו ארבעה רופאים אשר עבדו לצידו של ד"ר בוכמן בתקופת התביעה או בחלקה והעידו, ללא יוצא מן הכלל, כי עבודתו של ד"ר בוכמן בוצעה ברובה בחדר הלידה. אחד מהרופאים שהעידו במהלך הדיון, ד"ר זיו צפריר, הדגיש כי בפועל לא היה תורן במחלקה וכי כל התורנים שובצו בחדרי מיון או בחדרי לידה ובמידה שעלה הצורך, ביקרו גם במחלקה. ד"ר צפריר הוסיף במילותיו: "הגדרת תורן מחלקה במערך הגינקולוגי זו פיקציה, פיקציה. אין תורן מחלקה".

ד"ר גלעד רטן, רופא נוסף שהעיד במהלך הדיון, אמר כי לא היה תורן ששובץ באופן קבוע במחלקה וכי "לא היה כזה דבר. לא היו תורני מחלקה". ד"ר רטן כינה את ד"ר בוכמן "תורן חדר לידה נצחי, מהרגע שהכרתי אותו ועד הרגע שעזב את 'איכילוב'".

עדותו של פרופ' גמזו נדחתה - הפליה שלא כדין

בתצהירו טען מנהל בית החולים, פרופ' רוני גמזו, כי "כאשר נדרשת עזרה רפואית בחדר הלידה (מיון) – כלומר, רופאי חדר המיון צריכים סיוע של רופאים נוספים – הרופאים המשובצים לעבודה במחלקה יורדים לסייע בחדר הלידה מבלי שיהיה שינוי כלשהו בהגדרת תפקידם במהלך התורנות".

לדברים אלה התייחס בית הדין וקבע כי "מקום שבו עולה באופן ברור ונהיר כי בפועל לא היו תורנים קבועים במחלקות, כפי שחזרו שוב ושוב הרופאים שהעידו בפנינו, אנו מוצאים כי הטענה הלכאורית שמדובר בתורנות מחלקה, תוך סיוע נקודתי בחדר המיון, הופרכה ולכן היא נדחית על ידינו".

נציגים של כ-20 מחלקות מבתי חולים ברחבי הארץ, ביניהם מבתי החולים קפלן, שיבא, אסף הרופא, רמב״ם וגליל-נהריה, הציגו תמונה דומה המתרחשת במחלקותיהם

לסיכום קבע בית הדין כי "על אף שביצע את מרבית עבודתו בחדרי הלידה, הופלה שלא כדין ו'זכה' לתגמול שונה בשל כך מיתר הרופאים שעבדו לצידו", ופסק כי על בית החולים לשלם לד"ר בוכמן הפרשי שכר בסך כולל של כ-60 אלף שקל.

ד"ר בוכמן לא לבד

פסק הדין שניתן מהווה בשורה לא רק לד"ר בוכמן אלא לעשרות רבות ואולי אף למאות רופאים שמועסקים בבתי חולים רבים בארץ בשיטה הגורעת משכרם עשרות אלפי שקלים מדי שנה. לפני כשנה קיים ארגון המתמחים מרשם בדיקה בנושא. בבדיקה זו בלבד פנו אל הארגון נציגים של כ-20 מחלקות מבתי חולים ברחבי הארץ, ביניהם מבתי החולים קפלן, שיבא, אסף הרופא, רמב״ם וגליל-נהריה, והציגו תמונה דומה המתרחשת במחלקותיהם.

"אנחנו מאמינים שזה רק קצה קצהו של הקרחון", אומרים ב"מרשם". "שיטת ההעסקה הזו פוגע במאות ובאלפי רופאים, רובם מתמחים שעושים את רוב רובן של התורנויות בבתי החולים וצריך לשים סוף לעוול הזה שנמשך כבר שנים.

"אנחנו רואים בפסק הדין של בוכמן פריצת דרך משום שהמשמעות שלו חוצה את המקרה הספציפי. בית הדין נדרש לסוגיה הזו והוא קובע באופן נחרץ שאינו משתמע לשתי פנים, כי מקרה שבו ההנהלה היא זו שדורשת לבצע עבודה, הגם שאינה בהכרח תואמת את הגדרת התפקיד המקורית, על העובד לקבל שכר בהתאם".

בארגון המתמחים מסרו ל"דוקטורס אונלי" כי בכוונתם להגיש תביעה נגד בית החולים איכילוב בגין ההפרה של הוראות ההסכם הקיבוצי ואפליה כלפי רופאים תורנים, שבדיוק כפי שהתרחש במקרה של ד"ר בוכמן, מקבלים שכר בעבור תורנות מחלקה בעוד שבפועל מבצעים תורנות במיון. "אנחנו בטוחים שפס"ד בוכמן יעמוד לנגד עינו של בית הדין וזו ללא ספק תהיה ההתחלה של הסוף של הניצול המביש הזה", נמסר.

לפני כחודש שלח ארגון המתמחים מכתב התרעה לפני תביעה בגין התנהלות כזו שמתרחשת במחלקות נוספות ב"איכילוב", ובין היתר מתואר בו כיצד "באגף הדימות במרכז הרפואי תל אביב מבצעים הרופאים המתמחים שתי תורנויות מדי לילה המוגדרות כ"תורנות מיון".

בית החולים מבצע הבחנה בלתי עניינית בין שני התורנים, כך שתורן אחד מקבל עבור התורנות תשלום בגין תורנות מיון והאחר, אשר מבצע אותה העבודה, באותן השעות בדיוק, מקבל תשלום נמוך יותר, בגין תורנות מחלקה

במסגרת התורנות, נדרשים התורנים לפענח צילומי הדמיה המבוצעים במחלקות המיון והאשפוז בבית החולים, רובן המוחלט במחלקת המיון. אלא שאף על פי ששני התורנים מבצעים אותה העבודה בדיוק ומוגדרים שניהם על ידי ההסכם הקיבוצי כתורני מיון, בפועל מבצע בית החולים הבחנה בלתי עניינית בין שני התורנים, כך שתורן אחד מקבל עבור התורנות תשלום בגין תורנות מיון והאחר, אשר מבצע אותה העבודה, באותן השעות בדיוק, מקבל תשלום נמוך יותר, בגין תורנות מחלקה".

קרי, בית החולים מעניק באופן שרירותי תשלום בגין תורנות המיון (שהוא כאמור גבוה יותר מהתשלום בגין תורנות המחלקה) לרופא אחד בלבד מבין שני רופאים שמבצעים אותה תורנות. כל בר דעת יבחין, טוענים ב"מרשם", כי מדובר באבחנה פסולה, בלתי עניינית ומפלה, אשר אינה עולה בקנה אחד עם הוראות הדין והפסיקה, לרבות הוראות הסכם הקיבוצי החל על בית החולים.

הואיל וההסכם הקיבוצי חל על כלל בתי החולים בישראל, בחנו בארגון כיצד נוהגים יתר בתי החולים  בעניין והתברר, לטענתם, כי ההבחנה לעיל מבוצעת אך ורק על ידי בית החולים איכילוב, כאשר יתר בתי החולים בהם עובדים שני תורנים במחלקת הדימות במקביל מעניקים לשני הרופאים התורנים המבצעים את התורנות יחדיו תשלום בגין תורנות מיון.

נוכח האמור דורשים במרשם לחדול מהאפליה החמורה כלפי הרופאים ולהעניק לשני התורנים במשמרת התורנות תשלום זהה בגין תורנות מיון, ללא כל הבדל בין רופא אחד למשנהו, קל וחומר ללא אבחנה המבוצעת על בסיס ותק וכל שיקול אחר שאינו מן העניין ושאינו רלוונטי לחובת בית החולים לפעול בהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי המחייב את כלל בתי החולים בישראל.

בנוסף דורשים ב"מרשם" לתקן את גריעת השכר שבוצעה לרופאים המתמחים בעניין זה ולהשיב להם השכר המגיע להם על מלוא המשמרות שביצעו כתורני מיון בפועל ועבורן השתכרו שכר חלקי בלבד.

המתמחים: "אנחנו בוחרים כל פעם מישהו אחר שיידפק"

שני מתמחים ברדיולוגיה בבית החולים איכילוב סיפרו על תחושותיהם אך בחרו להתראיין בעילום שם. ד"ר א' (השם המלא שמור במערכת) סיפר: "ניסינו לפתור את המצב מול הגורמים הרלוונטיים בבית החולים ולצערי, לא חל כל שינוי. אני מאוד מקווה ש'מרשם' לא ייאלץ לתבוע את בית החולים. יש כאן עניין מאוד פשוט – אם אני מבצע תורנות במיון, אני צריך לקבל שכר על תורנות במיון. כל דבר אחר שמתרחש הוא לא תקין. ממילא המתמחים עובדים בתורנויות קשות וארוכות – המינימום הוא שלפחות נקבל את מה שמגיע לנו".

"הגענו למצב שאנחנו בינינו, המתמחים, בוחרים כל פעם מישהו אחר שיידפק כדי שכולם יידפקו באופן שווה. אני חושבת שזו תעודת עניות לבית החולים"

ד"ר ע' (השם המלא שמור במערכת) הוסיפה: "התחושות הן מאוד לא נעימות והן לא אמורות להיות חלק מההתנהלות ולצערי זה כבר עניין שבשגרה. הגענו למצב שאנחנו בינינו, המתמחים, בוחרים כל פעם מישהו אחר שיידפק כדי שכולם יידפקו באופן שווה. אני חושבת שזו תעודת עניות לבית החולים".

השיטה, כך מעידים מתמחים נוספים, אינה שמורה רק ל"איכילוב". אחד מהם סיפר ל"דוקטורס אונלי": "אני יודע מחברים שלי שהתופעה הזו לא מתרחשת רק במרכז הרפואי תל אביב אלא שזו שיטה רווחת בהרבה מאוד בתי חולים ובעשרות מחלקות. אנחנו מרגישים מנוצלים והתחושה היא שבתי החולים מנצלים את המסירות שלנו למקצוע ואת המחויבות שלנו כלפי המטופלים וצריך לשים לזה סוף".

לסיכום אומר ד"ר ולדימיר בוכמן: "אני שמח מאוד שבית הדין עשה עימי צדק. לצערי, המצב שבו רופאים, בעיקר מתמחים, עובדים תורנויות מיון ומקבלים שכר עבור תורנויות מחלקה קורה בעשרות מחלקות ברחבי הארץ גם היום. אני כבר בפנסיה ויכולתי להרשות לעצמי להגיש תביעה, אך אני מאוד מקווה שהמקרה שלי ישדר לבתי החולים שלא משתלם לנצל ככה את המתמחים וישדר למתמחים שמשתלם להילחם על זכויותיהם".

עוד אמר בוכמן: "במשך 12 שנה הנהלת בית החולים ידעה ופגעה במכוון בזכויותיי והיא ממשיכה לעשות זאת גם היום לצערי. אני תקווה שפסק הדין הזה ישים סוף לניצול המחפיר, גם ב'איכילוב' וגם בשאר בתי החולים".

מבית החולים איכילוב לא נמסרה תגובה.

נושאים קשורים:  שכר רופאים,  תורנויות,  חדשות,  מגזין,  איכילוב,  פרופ' רוני גמזו,  ד"ר ולדימיר בוכמן,  בית הדין לעבודה
תגובות
18.02.2021, 22:43

ד״ר בוכמן היקר,
אני מודה לך על הזכות שהענקת לי לסייע, ולו במעט, בתיקון העוול שנגרם לך.
כולי תקווה שפסק דין זה יסלול הדרך לטובת הפסקת ההעסקה הפוגענית של הרופאים באשר הם, בדגש על המתמחים.

אנונימי/ת
19.02.2021, 09:35

בשנת 2004, בהיותי מתמחה צעיר נשוי למתמחה צעירה- פעלתי בעניין זה במרץ רב בפני גורמים בהתי החולים ובמשרד הבריאות. אסכם זאת כך- הובהר לי בתקיפות שאם אני רוצה לסיים את ההתמחות- כדאי לי מאוד לרדת מהנושא- ומהר....

אנונימי/ת
19.02.2021, 10:00

שלום לקוראות ולקוראים, זה שנים ארוכות שאני גימלאי מאיכילוב. אני מקבל כ3000 שח. לחודש מדי פעם מקצצים בזה מכל מני תירוצים. האין מנגנון שמירת ערך הכסף? אהבה ונאמנות למקום העבודה לא נבנית כך...

אנונימי/ת
19.02.2021, 10:00

קיימת תופעה הפוכה, בה תורנים במחלקות שבהן התורנות קלה מאוד (כגון מחלקת עור) מקבלים שכר של תורני מיון כשהם נקראים למיון לעיתים רחוקות.
לעומת זאת, תורנים במחלקות הפנימיות, שבהן העבודה קשה כמו במיון, מקבלים שכר עבור תורנות מחלקה.

אנונימי/ת
19.02.2021, 10:18

תורנות במחלקת עור היא תורנות קשה ביותר. לא. זה לא מרפאת יבלות. ישנם חולים קשים מאוד מאושפזים המחלקה. ההקפצות למיון והיעוצים לאורך הלילה מרובים. לא היית חייב להשמיץ ולקלקל בבואך לנסות לתקן את שכר הרופאים העגום

אנונימי/ת
19.02.2021, 11:04

ישנם בתי חולים שתורנות במחלקת עור היא קייטנה, לעומת זאת ישנם בתי חולים ששם העבודה לא נפסקת לאורך כל הלילה. לצערי העבודה במחלקתי הייתה מהסוג הראשון, לא היינו עושים כלום וסיימתי 5 שנות הכשרה עם קמטי שינה.

אנונימי/ת
20.02.2021, 09:45

מסכים ב 100%
לא הגיוני

19.02.2021, 10:52

מחפיר ולא "מכפיר"

אנונימי/ת
19.02.2021, 15:48

שיטת מצליח.
האמת היא שמערכת השכר כל כך מסובכת שאפילו עובדים בתחום דואגים לא לתעות.
הבעייה החמורה יותר היא שלמעשה אין דבר כזה ״לא יודעים״ ברמה של ההנהלה, אבל אם אפשר לנצל אנשים, אז למה לא?
ושוב חוזרת השאילה: באמת לא מעניין את אף אחד במשרד העוצר מה קורה בבתי החולים? אף אחד לא רוצה לעשות סדר? כנראה שאף אחד לא באמת רוצה לעשות את זה. לא פלא שהרבה מתמחים חולמים שבסוף ההתמחות פשוט לברוח מבית החולים.

19.02.2021, 16:49

אני רוצה להזכיר תופעה נוספת שאני מקווה שחלפה מן העולם בעקבות תביעה שאני הגשתי...
בסיום התמחותי בבית חולים ליולדות ״הקריה״ נדרשתי לעבוד בחצי משרה אולם הובהר לי שאצטרך בפועל לעבוד 5 ימים בשבוע. אני מדבר על שנת 1991 והיה ברור שאם ברצוני להשאר במערכת עלי לקבל את ההסדר.
דא עקא, כדי להיות מבוטח בעבודתי, היה צורך ברישום כל השעות שעבדתי.
כשנת 2000 פרשתי מבית החולים ותבעתי את בית החולים על כל ההפרשים בין משרתי ובין עבודתי בפועל.
לאחר שהואשמתי על ידי הנהלת בית החולים (זה כבר היה איכילוב/ליס) בסחטנות (מצחיק, לא?) ובגידה במערכת, קיבלתי סכום מכובד פי כמה מד״ר בוכמן (אפילו בלי להגיע להתנצחות משפטית).
לתשומת ליבם של מי שעדיין לוקים בסוג זה של ״עבדות״ עושקת. יש לזה רק סיבה אחת - הכח האדיר שבידי מנהלי המחלקות שאינם מוגבלים בכהונתם ואינם עומדים למבחן וביקורת צוות המחלקה. איך זה מתאפשר? אין פשוט מזה - מנהלי המחלקות הם ״החברים״ של הר״י (המתנהלת באופן המחשיד לשחיתות) שעוצמת עיניים מול התופעה המושחתת הזאת.

אנונימי/ת
20.02.2021, 10:41

מסכים ביותר חלק גדול ממנהלי המחלקות מנהלים את המחלקה כאילו היתה החנות המכולת שירשו מאביהם. גם אני שני רבות לא קיבלתי כוננויות המתחייבות מחוק ההסדרים. ואף אחד לא פצה פה.

אנונימי/ת
20.02.2021, 11:10

באיכילוב באגף דימות זה כך שנים המתמחים הדלפונים היו מחלקים את התורנויות מיון ומחלקה חצי-חצי באופן שרירותי כי "אין כסף לבית החולים" בשעה שהנהלת האגף הייתה מוציאה את אותם בכירים לכנסים יקרים בחול מידיי שנה ומשתכרת הון

אנונימי/ת
20.02.2021, 16:00

תחילתו של העניין הנפסד הזה של ניצול הרופאים בכלל והרופאים התורנים במיוחד התחיל עם הקמת המדינה עת המייסדים של בתי החולים לא רצו לשלם שכר לרופאים בכלל וטענו: אתם מקבלים ארוחות על חשבון בית החולים ומקבלים מגורים בחצר בית החולים וילדיכם הולכים לגן הילדים של בית החולים, למה אם כן מגיע לכם שכר?
מנהל המחלקה הכירורגית בה השתלמתי סיפר לי שכאשר התחיל לעבוד בבית החולים היה צריך להתאמץ רבות כדי שיתנו לו תלושי אוכל בלי שיגבו ממנו כסף. על שכר לא היה מדובר.
הרופאים נהגו במשך השנים כפי שכתוב בספר בראשית מ"ט "יששכר חמור גרם הרובץ בין המשפתיים ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד"
כל הכבוד לאלה הרופאים שסוף סוף משילים מעליהם את שלשלותיהם .