קורונה בישראל

משרד הבריאות יכשיר עובדי רשויות מקומיות לערוך חקירות אפידמיולוגיות

בהוראת שר הפנים יוכשרו העובדים לערוך תחקור טלפוני של תושבי הרשות שנמצאו חיוביים בבדיקה כדי לאתר את המגעים שלהם במהירות האפשרית

מוקדנית במוקד חירום לעזרה נפשית. צילום: אילוסטרציה

משרד הבריאות עומד להכשיר בהליך מזורז עובדי רשויות מקומיות כדי שיבצעו את החקירות האפידמיולוגיות בהן לצורך שיפור בקטיעת שרשראות ההדבקה בקורונה.  לשם כך נקבעו מכסות גיוס בהתאם לגודלן של הרשויות. מהלך זה הוא במסגרת התכנית שהתווה פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ונועד לשלב את הרשויות במאבק במגיפה.

שר הפנים אריה דרעי, פרופ' גמזו ומפקד פיקוד העורף אורי גורדין חתומים על מכתב בנושא זה שהועבר לרשויות. ההכשרה למטרה זאת תימשך עשר שעות: שש בקורס מקוון וארבע שעות בהדרכה ב"זום" ולאחר מכן יוצבו כמה חוקרים מנוסים כחונכים בתחקורים הראשונים שיבצעו בוגרי ההכשרה.

התנאים המועדפים לגיוס החוקרים שנקבעו הם: "מיומנויות כתיבה ועדיפות לבעלי תואר ראשון, מיומנויות מחשב, גמישות בשעות העבודה ויכולות אמפתיה גבוהות". ברשויות שמספר תושביהן נמוך מ-50,000 יגויסו לשם כך חמישה עובדים, ברשויות עם 100,000-50,000 תושבים יגויסו שבעה ועבור אלו שבהן יותר מ-100,000 יגויסו עשרה. לכל רשות יוצמד נציג מפיקוד העורף כסמכות מקצועית.

הפעלת החוקרים תהיה אם רמות התחלואה באותו יישוב יהיו גבוהות. טרם פורטו הקריטריונים להגדרת רמה גבוהה. אם תהיה ירידה בתחלואה המקומית, החוקרים שגויסו ישובו לעבודתם בשגרה.

המשימה המרכזית, נקבע בהוראת שר הפנים, תהיה תחקור טלפוני של תושבי הרשות שנמצאו חיוביים בבדיקה, כדי לאתר את המגעים שלהם במהירות האפשרית. במקרים של תחקורים מורכבים, כאשר אלה נוגעים לאנשים ששהו במקומות רבים או שקשה לאתר את כל מגעיהם, יועבר ההליך לביצוע לשכת הבריאות המחוזית.

בתוך כך מדווח הבוקר "ידיעות אחרונות" כי אל"מ רלי מרגלית, לשעבר מפקד מחוז חיפה בפיקוד העורף, שדחה את פרישתו מצה"ל כדי להוביל את מערך החקירות האפידמיולוגיות שבהן מעורב פיקוד העורף, העריך כי רק בעוד כשבוע וחצי "נתחיל לפעול באופן מלא ונגיע לכ-2,000 מתחקרים שיבצעו את המשימה. רק בעוד כמה שבועות טובים נראה ירידה בנדבקים גם כאשר ישופרו הליכי הבדיקות"

למערך שאותו ינהל גויסו בשלב ראשון 350 עתודאים ומורות-חיילות. הם יעבדו במפקדת פיקוד העורף ברמלה לצד החוקרים מהרשויות כאשר אלה יסיימו את ההכשרה שלהם. אל"מ מרגלית מסר כי מערך משרד הבריאות אמנם מאוד מקצועי אבל נתגלו בו בעיות של עומס גדול, בקרה ושליטה וכן מערכת המחשוב שלו לצורך החקירות לא מתוחכמת ולשם כך העמיד צה"ל את יכולות המחשוב שלו. עוד הודיע כי "יופעלו אמצעי אכיפה נגד מי שלא ישתף פעולה עם החקירות והתשאול. נגיע לכל המתושאלים הבעייתיים וסרבני החקירה. המשטרה תגיע לבתיהם".

נושאים קשורים:  קרונה,  חקירה אפידימיולוגית,  רשויות מקומיות,  אל"מ רלי מרגלית,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות